🍂 Lokakuun alun valtuustossa oli useita ilmoitusasioita.
Keudan kuntayhtymäjohtaja Riikka-Maria Yli-Suomu totesi ajankohtaiskatsauksessaan, että Keuda on Suomen 5. suurin ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Järvenpään omistusosuus 23.9%. 61% opiskelijoista on aikuisia. Eniten valmistuu sote-alan peruskoulutuksesta.
Keudan perussopimuksen päivitys käsitellään kunnissa kevättalvella 2025. Keudan tuotannollis-taloudellisten yhteistoimintaneuvottelujen merkittävimmät vaikutukset Järvenpäälle: puualan koulutuksen lopettaminen, opetuspesulan muuttaminen yrittäjävetoiseksi ja ajoneuvoalaa ja media-alaa keskitetään Järvenpäähän.
Maahanmuuttotyön erityisasiantuntija Arja Loiman mukaan Keski-Uudellemaalle laaditaan kotoutumislain mukaisesti alueellinen kotoutumisohjelma. Sen palvelut toteutetaan kunnan, työllisyysalueen, hyvinvointialueen ja oppilaitosten kesken. Ohjelman hyväksyy hyvinvointilautakunta. Kotoutumisessa on peruspalveluja sekä kohdennettuja palveluja tarvelähtöisesti. Työllistymistä pyritään nopeuttamaan.
Varsinaisessa, lyhyessä kokouksessa valtuusto hyväksyi Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän loppuselvityksen sekä nimitti Keski-Uudenmaan työllisyysalueen johtokunnan jäseniksi Eemeli Peltosen (varajäsen Laura Virkkunen) ja Petri Graeffen (varajäsen Jorma Piisinen). Työllisyysalueen johtokunnan varapuheenjohtajaksi valittiin Petri Graeffe.
Vasemmistoliitosta Mimmi Launiala teki ryhmän valtuustoaloitteen eläinperäisten tuotteiden kulutuksen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä. Kokouksessa pohdittiin, miten ruoasta tehtäisiin riittävän maistuvaa lapsille ja nuorille ja että miten muutos voitaisi toteuttaa kaupungin eettisten hankintojen kautta.
Syksyisin valtuustoterveisin,
Katri Kuusikallio, valtuutettu, kaupunginhallituksen varajäsen