🍁 Valtuustoterkut syyskuun kokouksesta!
Syyskauden toinen valtuuston kokous pidettiin maanantaina 16.9.2024. Lue alta kokouksessa tuuranneen varavaltuutettu Satu Karjalaisen kokousterveiset.
Ennen virallisen kokousosuuden alkua vt. kaupunkikehitysjohtaja Mikko Autere ja yritys- ja elinkeino-ohjelman päällikkö Heikki Häyhä esittelivät keskustan ja rantapuiston kehittämisprojektia sekä alkuvuonna asukkaille, yrityksille ja henkilöstölle suunnatun kyselyn tuloksia.
Erityisen ilahduttavaa oli kuulla kehityshankkeen teemoihin sisältyvän kattavasti eri kestävyysteemoja, kuten kestävä liikkuminen, ilmastoviisaus ja keskusta-alueen viherryttäminen, jotka ovat nousseet esiin myös asukaskyselyn vastauksissa.
Uuden hallintosäännön mukaisesti valtuustoaloitteet esiteltiin kokouksen alussa, ja niistä oli mahdollisuus käydä myös lähetekeskustelua aloitteen jatkotyöstöä ajatellen.
Valtuutettu Tiia Lintula esitteli Vihreiden valtuustoaloitteen kaurajuomavaihtoehdon tarjoamisesta vaihtoehtona kaikille varhaiskasvatuksessa oleville lapsille ilman nyt edellytettävää lääkärintodistusta.
Toisena valtuustoaloitteena Henri Kontkin (kok.) ehdotti resurssiviisaustekojen ideakilpailua pilotoitavaksi kaupungissamme loppusyksyn aikana. Molemmat aloitteet etenivät riittävällä allekirjoittajamäärällä jatkokäsittelyyn.
Kokouksessa esiteltiin osavuosiraportin muodossa tilannekuva kaupungin talouden ja toiminnan kehityksestä ensimmäisen vuosipuoliskon ajalta. Valitettavasti vuosi näyttää muodostuvan jälleen reilun miljoonan alijäämäiseksi talousarvioon verrattuna.
Suurimmat budjetin ylitykset aiheutuvat tilaomistuksen ennakoimattomista muutoksista, työmarkkinatuen kuntaosuuksien kasvusta sekä opetuksen ja kasvatuksen palvelualueen menojen ylityksestä budjetoituun nähden.
Valtuutettu Reetta Nick jakoi puheenvuorossaan vihreiden huolen erityisesti opetuksen ja kasvatuksen palvelualueelle kohdennettujen säästövaateiden kohtuuttomuudesta, mikä näkyy tälläkin hetkellä toteutumattomina säästöinä, sillä palvelualue ei voi enää leikata lakisääteisistä perustehtävistään. Nyt kumulatiiviset, vielä toteuttamatta jääneet säästövelvoitteet tarkoittaisivat noin 1,5 miljoonan euron säästövaatimusta loppuvuodelle – palveluista, jotka jo nyt toteutetaan pienimmillä kustannuksilla vertailukuntiin verrattuna. On lyhytnäköistä säästää lasten ja nuorten kustannuksella.
Osavuosiraportista on nähtävissä myös huolestuttava tieto siitä, että Järvenpää on kääntynyt kuntien välisen muuttoliikenteen osalta muuttotappiokunnaksi; Joko joudumme korjaamaan jatkuvien leikkausten satoa kaupunkimme veto- ja pitovoiman vähentyessä?
Ryhmäämme huolestuttaa myös entisestään huonontuneet työttömyysluvut, joista pitkäaikaisen työttömyyden aiheuttamat työmarkkinatuen kuntaosuudet näkyvät kuluvankin vuoden arvioitua suurempina kustannuserinä, ja on sanomattakin selvää tilanteen vaikuttavan suoraan kaupungin verotulokertymään.
Hyvinä uutisina todettakoon, että verotulot ovat tänä vuonna toteutumassa budjetoidun mukaisesti, eikä valtionosuuksien määrässä ole tapahtunut yllätyksiä budjetoituun nähden.
Muista kokousasioista mainittakoon vielä kokouksessa vahvistettu Mannilantie 52 tonttikauppa. Kaupunkikehitys haki tälle entisen Loutin päiväkodin tontille kaavoituskumppania kilpailutuksella kesän aikana.
Kilpailutuksen lopputuloksena paikalle rakentuu tulevina vuosina vähähiilinen, energiatehokas ja kestävää asumista tukeva kerrostalo, jonka suunnittelussa on huomioitu myös lähiympäristöön sulautuminen sekä olemassa olevien puiden säästäminen. V
ihreät kiittelivät viranhaltijoita kattavasta kestävyyskriteerien huomioinnista kilpailutuksessa, ja jäämme mielenkiinnolla seuraamaan hankkeen rakentumista tulevina vuosina.
Lisätietoja valitun kaavoituskumppanin kilpailuehdotuksesta on nähtävillä täältä: https://jarvenpaa.cloudnc.fi/…/Esitys_valinnasta…
Syysterveisin,
Satu Karjalainen, 1. varavaltuutettu (vihr.) & Mestariasuntojen hallituksen jäsen